Onderzoek heeft aangetoond dat zodra er water bij de brandstof komt de problemen versneld op kunnen treden. Water is de voedingsbron voor de (diesel)bacterie. Het is bijna niet te voorkomen dat water in je brandstoftank terecht komt, maar hoe gebeurd dit dan?
Conclusie: Water komt op een moment in je tank, combineer dit met een bio-component en het is wachten op problemen.
Via de ontluchtingsleiding van de tank zal er condenswater in de tank terecht komen. De opstel locatie van een tank kan dit versnellen. Een tank die in de volle zon staat zal door temperatuurschommelingen eerder last krijgen van condens. Door het temperatuurverschil zal de (interne)wand van de tank condenseren. Dit water zakt vervolgens naar beneden en komt in de brandstof terecht.
De brandstofretourleiding van een dieselmotor zorgt ook voor temperatuurverschillen in de tank. De brandstof die retour komt vanaf de motor wordt gebruikt om de injectoren te koelen en is warmer dan de brandstof die nog in de tank zit. Ook dit zorgt voor interne condensvorming en dus water in je tank.
Tijdens een levering van brandstof kan het zijn dat er water mee afgeleverd wordt. In de tankwagen kan een residu aan water zitten. Hoewel leveranciers er alles aan doen om dit te voorkomen is het niet uit te sluiten.
Ons advies
KVT adviseert haar klanten om de brandstof van noodstroomvoorzieningen preventief te conditioneren/filtreren om problemen en uitval van de installatie te voorkomen en de betrouwbaarheid van de installatie te maximaliseren. KVT is van mening dat de mogelijke problemen bij de bron aangepakt moeten worden en adviseert haar relaties om een brandstoffiltratiesysteem te monteren. Het primaire doel van het filtratiesysteem is om verontreiniging uit de brandstof te halen voordat het in het brandstof(voor)filter van de dieselmotor terecht komt en de filters hierdoor dichtslibben. Dit filtratiesysteem wordt op de bulktank gemonteerd en zorgt er middels diverse filters en knock-out magneten voor dat water uit de brandstof wordt gehaald, vervuiling (sediment) in de filters wordt opgevangen en bacteriën geen kans krijgen. Hiermee zorgt u ervoor dat u, uw hele voorraad brandstof in optimale conditie houd.
Filtratiesystemen
Brandstoffiltratiesystemen werken in de basis allemaal hetzelfde. De kwaliteit van de componenten, de grote van de pomp, de fijnheid van de filtratie en de mogelijkheden van de besturing bepalen in grote mate de prijs van het systeem. De keuze van het systeem wordt bepaald door:
- De hoeveelheid brandstof welke gefiltreerd moet worden: hoe groter de tank des te groter de pomp in het systeem moet zijn.
- Het aantal micron waarop gefilterd moet worden: hoe fijner de filtratie des te lager het aantal microns
- Het besturingssysteem van de filtratie unit: alarmmeldingen, programmeerbare spoelcycli, etc.
Additieven
Er bestaan allerlei additieven die je kan toevoegen aan de brandstof. Sommige zorgen voor een betere verbranding in de motor, andere doden bacteriën in je brandstoftank, etc. KVT adviseert om geen additieven toe te voegen aan de brandstof om dat wij van mening zijn dat het probleem bij de bron aangepakt moet worden. Dit kunt u doen door het gebruik van filtratiesystemen. 11 Koninklijke van Twist Wanneer men besluit additieven toe te voegen dan veranderd men feitelijk ook de samenstelling van de brandstof. Dit brengt risico’s met zich mee, we hebben al gezien dat er door verkeerde mengverhoudingen schade is ontstaan aan injectoren en pompverstuivers.
Verder zal een additief wat bacteriën dood de bacterie niet uit de tank halen. De dode bacteriën zullen naar de bodem van de tank zakken en zich daar ophopen als sludge. De zuigleiding van een van de dieselmotor zit een kleine 10 cm boven de onderkant van de tank. Je wilt dus geen sludge in je tank want de kans is groot dat de dode bacterie opgezogen wordt en in je brandstoffilter van je motor terecht komt, wat deze ook niet ten goede komt.
Meer informatie?
Indien u meer wilt weten over het gebruik van brandstoffiltratie, neem dan contact op met onze specialisten. Wij helpen u graag!